om
projektet ’Ringen i Christianskirken’
Året 2013 bliver overalt i verden fejret som Wagner-år i anledning af Wagners
200-års dag d. 22. maj og hans 130-års dødsdag d. 13. februar. I Danmark er der
dog intet planlagt fra officielt hold i denne anledning. Det omhandlede
initiativ råder bod herpå. Samtidigt kan man forvente en stærk
publikumsinteresse omkring initiativet i Christianskirken, netop fordi det tilsyneladende
bliver årets eneste større Wagner-begivenhed i Danmark.
Det reducerede orkester vil give fremførelsen en delvis kammermusikalsk
karakter. Meget få Wagner-elskere vi have noget imod dette. Der er ikke tale om
en forvanskning af værket men blot om en fremhævelse ved denne særlige
lejlighed af specielle sider af Wagners musik.
Det forhold at teksten forkortes er en i mange sammenhænge accepteret praksis, der blev blåstemplet ved den forkortede opførelse af ’Ringen’ i Island i 1994, der var sponseret af Bayreuth under Wagners sønnesøn, Wolfgang Wagner. Handlingen var ligeledes stærkt forkortet i Maurice Béjarts meget roste ballet ’Ring um den Ring’, der bl.a. opførtes på Det kgl. Teater i 1997.
Christianskirken er indrettet som et rokokoteater med loger i tre etager – ikke
uligt Shakespeares Globe-teater i London. En opførelse af ’Ringen’ i dette rum
vil understrege Wagners slægtskab med Shakespeare og fremhæve tekstens
betydning og dermed Wagners – hidtil noget underbelyste – betydning som
egentlig dramatiker, jf. nedenfor. Dette er også initiativtagernes udtrykkelige
hensigt.
Wagner (1813-1883) var selvfølgelig især og først og fremmest komponist. Men Wagner skrev selv teksterne til sine musikdramaer, og disse tekster er ikke som så mange andre operalibretti blot mere eller mindre banale påskud for at musikken kan udfolde sig. Ved siden af at være komponist var Wagner simpelthen også en stor forfatter. I perioden mellem Goethes ’Faust. Die Tragödie Erster Teil’ fra 1808 (Schiller var død 1805) og Ibsens ’Et Dukkehjem’ fra 1879 er Wagner (med al reverens for Byron, Victor Hugo og Aleksandr Pusjkin) langt den betydeligste skikkelse i europæisk dramatik, og hans indflydelse på senere generationer af dramatikere spores tydeligt, f.eks. i værker som August Strindbergs ’Påske’ (efter Wagners ’Parsifal’)’Spøgelsessonaten’ og ’Et Drømmespil’ (beg. af 1900-tallet), i Eugene O’Neills ’Sorg klæder Elektra’ (1931) og endog så sent som i Samuel Becketts ’Mens vi venter på Godot’ og ’Slutspil’ (1949, 1957).
Som teatermand var Wagner ikke mindst i ’Ringen’
revolutionerende. Ringen er det første store socialistisk-revolutionære drama i
europæisk dramatik og tillige det første betydelige ateistiske drama: en
hovedpointe er, at guderne må forsvinde for at menneskeheden frit kan udfolde
sig. Og formmæssigt foregriber Wagner både filmiske virkemidler som panorering
og fixér-billed-agtige sceneskift og ’det surrealistiske drama’ eller
’drømmespillet’ med drømme-figurer, der dukker op på handlingens
virkelighedsplan, personer, der udspaltes af andre personer osv., teknikker,
som udover de allerede nævnte påvirkede senere dramatikere og filmfolk som Pirandello, Cockteau og Lorca.
Stig
Fogh Andersen, der skal stå for regi og instruktion
af ’Ringen’ i Christianskirken, betoner i sit oplæg en række teknikker, der
ligger i klar forlængelse af Wagners egne bestræbelser, således som de her kort
er antydede.
Det er på baggrund af ovenstående min bestemte opfattelse, at vi med projektet
’Ringen i Christianskirken’ står overfor et dybt originalt og vægtigt bidrag
til den europæiske fejring af Wagner-året 2013, der fortjener al mulig støtte
fra såvel det offentlige som fra private fonde.
Frederiksberg d.26. december 2012,
Henrik Nebelong.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar