2013 er Wagner år.
Tohundrede året for hans fødsel i Leipzig 22 maj 1813.
Alverdens operahuse sætter en ære i at opføre hans store hovedværk ”Nibelungens Ring”
De fire operaer ”Das Rheingold” (Rhinguldet) – ”Die Walküre” (Valkyrien) -”Siegfried” og ”Götterdämmerung” (Ragnarok) .
Enten i nyopsætninger, eller i de huse, der har en produktion i forvejen, i genopsætninger. I de fleste af verdens operahuse
er ”Ringen” som bekendt en så bekostelig produktion, at den normalt
skal afskrives over mange sæsoner. Også til glæde for publikum der hele
tiden har/får mulighed til at opleve nye dybder eller facetter i dette
store komplekse værk.
Kaspar Holtens store på operaen opsatte -
såkaldte ”Københavner Ring” - var endnu et bud på vinklingen af dette
værk. Men desværre forsvandt opsætningen efter de kulminerende samlede
opførelser. Disse er dog lykkeligvis bevaret på dvd.
Men ligesom
en kendt filmpersonligheds slogan , ” film skal ses i biografen”, så
kan det omskrives til ”opera skal opleves på scenen” på
scenen/tribunen/ i rummet – stort eller lille.
Med dette som
udgangspunkt er ideen opstået om, at vi alligevel i København i
Wagner-året kan have en Ring produktion og inspirationen er kommet fra
det følgende...
Producing a cheaper Ring
In order to enable
the audience to appreciate (or not) this piece, composer Jonathan Dove
...[...] ....With the idea, that they can reach new audiences.
At producere en billigere RING
Med det formål at sætte et støre publikum i stand til værdsætte Wagners
”Ring”, lavede komponisten Jonathan Dove og instruktøren og
forfatteren Graham Vick denne kortere version, og udgav den under navnet
”Sagaen om Ringen” i 1990. Varigheden af værket er reduceret til ca.
ni en halv time og genkomponeret for 18 musikere og 12 sangere. Værket
er gjort mere spiseligt for både publikum og operahuse, og det blev
på denne måde opført første gang af Birmingham City Opera i begyndelsen
af halvfemserne. Strukturen i denne adaption er dybt trofast over for
originalværket med ”Rhinguldet” som forspil til de tre”dage ” i Wagners
tetralogi ”Valkyrien”, ”Siegfried” og ”Ragnarok”.
Jonathan Dove er
kendt for sine omorkestreringer af operaer med henblik på mindre
ensembler og tourneer og blev sammen med Graham Vick pioner og
inspirator til en ny opera produktionsstil i England og Europa.
Reducerede versioner, i komplet tro mod ånden i originalværket, som har
inspireret mange andre kompagnier til at udvikle disse ideer. Udover
”Ringen” har Dove på denne måde omarrangeret værker af Mozart, Verdi,
Rossini og Janacek.
Denne version ” Sagaen om Ringen” har senest
været opført som tourne produktion i Portugal og Frankrig. Hard core
Wagner tilhængere kan måske opfatte denne reducerede version som
forræderi mod den ”almægtige mester”, men det er i virkelig en unik
mulighed for at præsentere værket for et publikum, der ikke er
heldige/velhavende nok, eller har mulighed for at høre værket i Bayreuth
eller på et af Europas store operahuse med en uges tidsforbrug. Her kan
det opleves på en weekend. Med en opera fredag aften, to om lørdagen
og afslutning søndag.
Ovenstående er en forholdsvis fri oversættelse af en engelsk beskrivelse af projektet.
Allerede Wagner så – af flere grunde ( også økonomiske) – ideen/værdien
i af få værket ud til et større publikum end det der kunne samles til
forestillingerne i festspilhuset i Bayreuth. Tenoren og
teaterentreprenøren Angelo Neumann fik tilladelse til at rejse Tyskland
tyndt med en orkesterbesætning voldsomt reduceret i forhold til
originalværket. Og gennem tiden har de enkelte dele af værket været
udsat for voldsomme strygninger.
I Jonathan Dove og Graham Vicks version er der også ” hugget en hæl og klippet en tå”
men det kan konstateres både ved gennemlæsning af partituret og ved at
have set nogle klip fra den franske tournéversion, at det er en ikke
mindre end fremragende omsætning af værket. Tro mod ånden i teksten og
forbløffende tro i den musikalske reduktion for 18 musikere, der ikke
mindst giver strygerne noget at ”pukle” med. Hvor der normalt, i det
mindste sidder et strygerkorps på 42 musici, er det her simpelthen en
kvintet der spiller op mod træ- og messing blæsere. Men pga, det
originale værks mange gennemsigtige, solistiske passager, er det
faktisk overraskende tro mod originalen. Selvfølgelig er det klart, at
et ”hitnummer” som det såkaldte ”Valkyrieridt” ændrer karakter når det
udføres af 3 valkyrier og 18 musikere i stedet for 8 og et orkester på
100 -110 medlemmer. Men det er faktisk enormt virkningsfuld og giver den
gevinst, som i øvrigt hele bearbejdelsen gør, at på klar og positiv vis
omsætte værket fra stor opera til tæt kammerspil af Strindbergsk
karakter. Far/datter/børn problematikken – ægtefællers kamp – kapitalen
(ringens) magt og forbandelse - myternes undergang og fremkomsten af en
måske ny og bedre verden – alt dette tydeliggøres i en forbløffende
tæthed og virkningsfuldt nærvær.
Dette er, hvad vi gerne vil realisere i Wagner-året og i et utraditionelt rum.
”Vi” er i denne sammenhæng undertegnede, Niels Borksand, dirigent og
produktionsansvarlig og kgl. kammersanger Stig Fogh Andersen –
international wagnerstjerne samt instruktør med foreløbig to Wagner
opsætninger ”Tristan og Isolde” på operaen i København og
”Götterdämmerung” på Den ny opera i Esbjerg. Forestillinger han samtidig
sang tenorhovedpartierne i, Hvilket også er tanken her. Suppleret med
et sangerhold der for hovedpartiernes vedkommende tæller erfarne sangere
som kgl. kammersangerinde Tina Kiberg som Brünnhilde, Johannes Mannov
som Wotan og Gunther, Gitta– Maria Sjöberg som Sieglinde, Lars Fosser
som Wotan (Valkyrien) og Alberich – Nibelungens rings skaber – Anette
Bod som Fricka og Elisabeth Hanke som Erda suppleret med yderligere en
række danske sangere i de i skrivende stund ubesatte roller (
foresyngning for unge danske talenter ) så det er muligt at holde
rollelisten på danske sangere. Og også på denne måde være jobskabende.
Situationen for unge – og sådant set også ældre - uddannede sangere på
den danske operascene er ikke just rosenrød. Som scenograf og udsmykker
af Christians Kirkens særprægede rum har vi aftale med multi- og
blomsterkunstneren Tage Andersen.
Orkestret dirigeres af Niels Borksand, og baseres på medlemmer fra Det Kgl. Kapel og DRradiosymfoniorkestret.
Opførelserne vil finde sted i Christians kirke - engang døbt
”teaterkirken” i folkemunde – bygget som et barok teater med loger
simpelthen stedet hvor dette – forhåbentlig – kan realiseres. Et
utraditionelt rum, men så meget mere spændende, at forsøge at omsætte
denne Wagnervision i det.
Niels Borksand
Ingen kommentarer:
Send en kommentar